کد خبر: ۸۳۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ 17 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: خوشرو رئیس اورژانس جهرم گفت: با توجه به اینکه مردم و بخصوص پرسنل درمانی و بهداشتی مجموعه دانشگاه، در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند از تمامی همشهریان عزیز درخواست کرد، امسال جهت حفظ سلامت خود و سایر شهروندان، در جهت کمک به پرسنل اورژانس و کادر بیمارستان که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا، هستند، چهارشنبه سوری امسال را برگزار نکنند.

او اضافه کرد: مطابق آمار کشوری، در چهارشنبه سوری سال‌های گذشته، ناحیه صورت، چشم و دست از بیشترین عضو‌های آسیب دیده بوده است. گروه سنی درگیر مربوط به سنین ۱۰ تا ۳۰ سال بوده است.

خوشرو بیان کرد: برای کنترل بیماری کرونا و کاهش آسیب‌های ناشی از سوختگی در چهارشنبه سوری، در منزل بمانید.

روابط عمومی اورژانس جهرم، ضمن تاکید دوباره از خودداری از برگزاری چهارشنبه آخر سال، نکاتی را در مورد اقدامات اولیه در سوختگی عنوان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی، محل سوختگی را با آب سرد شستشو داده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کنند و یا با شماره تلفن ۱۱۵تماس حاصل کنند.

او اظهار کرد: به شهروندان توصیه می‌شود، در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه، خونسردی خود را حفظ کرده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس و نسبت به موارد ذیل، اقدام کنند:

۱) دور کردن مصدوم از محل حادثه و انتقال به محل امن

۲) متوقف کردن روند سوختگی با وسائلی از قبیل آب، پتو، لحاف و ...
هرگز به مصدومی که در حال سوختن است آب نپاشید بلکه یک پتوی خیس به دور او (به جز ناحیه سر) بپیچید تا شعله‌های آتش خاموش شود.

۳) در صورت عدم هوشیاری مصدوم، وی را به پهلو بخوابانید.

۴) نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید

۵) ساعت، کمربند و کلیه زیور آلات (انگشتر، دستبند، گوشواره، گردنبند و ...) که می‌تواند با حرارت خود موجب تشدید سوختگی گردند را خارج نمائید.

۶) لباس مصدوم و مواد قابل اشتعال همراه وی را که به پوست چسبندگی ندارند از او جدا کنید. در صورت چسبندگی از جدا کردن لباس‌ها خودداری نمائید.

۷) ریختن آب تمیز بطور مستقیم به ناحیه آسیب دیده می‌تواند موجب کاهش عمق سوختگی و درد گردد، ولی نباید بیش از حد بدن را سرد کرد، زیرا موجب افت درجه حرارت بدن می‌گردد.

۸) از استعمال پماد‌ها و روغن‌ها در محل سوختگی خودداری نمائید. زیرا باعث نگهداری حرارت در محل می‌شوند.

۹) از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و ... بر روی محل سوختگی خودداری نمایند.

۱۰) یخ و کیسه‌های یخ نباید بکار برده شوند، زیرا موجب صدمه پوستی می‌گردند.

در صورت آسیب دیدن چشم و یا پلک ها از مالیدن چشم‌ها و پلک‌ها خودداری کنید.

حتما در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید. زیرا در بعضی مواقع آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند.

چشم فرد آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوانه‌ای یک بار مصرف یا مقوائی که به شکل مخروط در آورده اید بپوشانید. نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم وجود ندارد.

از هیچ گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید و چشم‌ها را نشوئید زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند آسیب وارده به چشم را شدیدتر کند.

سعی کنید مواد غذائی به بیمار ندهید تا در صورت نیاز به جراحی بتوان در اولین فرصت این کار را انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار